Skidträning utan snö -ganska trist

wpid-DSC_0404.jpgSnön regnade bort under förra veckan. I tisdags åkte jag ett par mil i de isiga spåren på ängarna i Runby. Men nu finns det inte mycket till skidspår kvar -trist. De första dagarna kändes det skönt att få vila från skidåkningen. Men efter ett par dagar kommer den krypande, viljan att åka skidor. Dessutom vet jag att behöver jag alla skidmil jag kan få inför det stundande Vasaloppet, eller rättare sagt Öppet spår. Det är samma sträcka, 9 mil, men olika dagar.

Jag försöker hitta lite alternativ träning men det är svwpid-DSC_0406.jpgårt att hitta motivationen till det. På gymmet som jag tränar på finns Stakmaskinen Skidergo. Det är toppen. Problemet är bara att jag efter 7 minuter tycker att det är så trist att klockorna stannar.  Jag försöker köra lite andra maskiner och fria vikter för att få lite triceps-, axel- och bålträning men det är svårt att känna att det ger något. Det känns bara som jag går omkring på gymmet och ….ja vad gör jag egentligen?

Det känns som lusten att träna regnade bort precis som snön gjorde. Jag inser att jag måste bita ihop några veckor till, för är jag nu anmäld och har tränat bra fram till förra veckan så ska jag banne mig genomföra loppet. Det gäller att leta fram de där extra krafterna när det känns motigt och söka sig till den träning där jag brukar känna glädje. Jag försöker tänka att det är i motvind draken stiger.

I morgon blir det favoritklassen med favoritinstruktören. Vi brukar vara ett härligt gäng kompisar och andra träningsvilliga entusiatser på detta pass som peppar och inspirerar varandra på ett härligt sätt. På torsdag hoppas jag kunna få till en kortare skidvända på lite konstsnö. Behöver väcka de slumrande skidmusklerna inför lördagens skidlopp. Att åka en skidtävling som träning hjälper mig att köra lite längre pass och det är alltid bra att vänja sig vid den tävlingsstämning som råder vid dessa lopp.  När detta är genomfört hoppas jag att entusiasmen återvänt och att vädergudarna skänkt oss lite mer snö så ska jag nog gå i mål med min skidträning.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Nyårslöftet

Vid nyår avlade jag löftet om att träna målinriktat under hela året men inte hårdare eller mer än att jag mår bra. Träningen ska vara rolig och lustfylld men den får samtidigt vara jobbig och slitsam.

För att kunna hålla mitt löfte behöver jag lära mig lyssna på kroppen. När kroppen säger stopp gäller det att höra dessa signaler och vila istället för att envist följa en träningsplan. Det är klart att bara för att det regnar en tisdagskväll ska jag inte hitta en ursäkt för att inte ge mig ut i joggingspåret. De flesta gångerna kommer träningen att ge mig mer energi och glädje. Nöjdheten brukar vara som störst efter de svårmotiverade passen. Men svårigheten ligger i att känna skillnad på lättja och en sliten kropp.

Nyårslöftet förpliktar inte bara till träning utan också kunskap. Därför ska jag också lära mig mer om hur kroppen fungerar så att jag kan lägga upp träningen på bästa sätt för att nå mina mål, undvika överträning och andra skador.

Detta kan nu också ses som en innehållsförteckning av vad bloggen kommer att handla om under 2013.

 

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Träningsmål 2013

Det är nytt år och det är dags att anta nya utmaningar för TräningsÅsa. Jag sätter upp mål för mig själv för att träningen ska bli mer fokuserad. 2013 har jag tänkt mig att träningen ska få ett långsiktigt fokus på löpning, helt enklet ett löparår. Men mitt fösta mål har inte med löpning att göra utan är mer anpassad till vintersäsongen.

Mål: Åka Öppet spår

Årets första stora mål ska genomföra på skidor -Öppet spår. I mars förra året bestämde och anmälde jag mig till det 9 mil långa skidloppet mellan Sälen och Mora. Sedan i höstas har träningen varit inriktad mot just detta mål. Det är ett mål som kräver både kondition, styrka och pannben. Men är man från Dalarna så finns drömmen om det stora loppet. Jag har aldrig tidigare åkt Vasaloppet, men jag har gått sträckan som på sommaren är vandringsled.

Mål: Bli en bättre löpare

Jag vill bli en snabbare löpare och en säkrare löpare på distanser över 20 km (Halvmaraton). Jag har målsättningen att slå mina tider från 2012 på de lopp jag deltog i Iformloppet, Stockholm Halvmaraton och Hässelbyloppet.
Jag har en dröm som löpare och det är att någon gång genomföra ett Maraton. Det är inte aktuellt för 2013 men träningen under året kanske kan leda mig dit någon gång i framtiden. Jag börjar med att anta utmaningen från en av mina träningskompisar, nämligen att springa Lidingöloppet -30 km.

Övriga träningsmål 2013:
Styrka: 5 chins och orka mer i marklyft och i frivändningarna.
 Kondition: Springa de lopp jag sprungit förut snabbare än året innan.
Rörlighet: Öka rörligheten i axlarna, höftböjaren och baksida lår
Utmana: Prova minst en ny klass på mitt träningsställe
Kunskap: Läsa minst en bok om träning och hur kroppen fungerar

Jag är medveten om att det är högt ställda mål men jag hoppas få mycket roligt på vägen dit. Jag låter Karin Boyes dikt I Rörelse bli min ledstjänra för året. Ett litet citat där ur: Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.

http://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/i-rorelse.shtml

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Träningsläger eller gourmetresa?

Många har frågat mig varför jag inte bloggar mer om kost och träning. Jag blir nog svaret skylldig på den punkten. Antagligen är jag inte så intresserad av just det. Det betyder inte att kosten inte är viktig när man tränar och jag vill också äta bra mat för träning men det är inget jag fokuserar på.

Dock håller inte detta resonemang när det gäller skidträningslägret som team TräningsÅsa var på i helgen. När vi planerade resan handlade det inte om vem som skulle ta med vallabordet, hur träningspassen skulle läggas upp eller dyl. Nej, diskussionerna handlade mer om hur mycket efterrätt vi skulle ha och om det räckte med 1 liter grädde eller inte?

Avgör själv om det var träningsläger eller gourmetresa?

wpid-DSC_0382.jpg

Frukostfil med Granola, Kiwi och Mango

Träning: 2 personer körde ca 12 km tillsammans med panlampa. Middag: Hemmagjord coleslew med lyxiga korvar (Jägarkorv, Fjällgrillare etc.), Skogsbär med cholkadflisgrädde och rostade hasselnötter

Fredag

Träning: 2 personer kör 1 pass och 2 personer kör 2 pass. Lunch: Mustig Chiligryta med bulgur. Middag: Räk- och avocadopuck, Oxfile med egen tillverkad grönpepparsås och grillade rotfrukter samt Sval Cholkadmousse.

Lördag

Träning: 1 person tar en skidledktion samt kör 2 träningspass , 3 personer kör 1 pass. Lunch: Kyckling med paprika i gräddsås. Middag: Björnytterfilé med picklade rotfrukter, senap och pepparotscremé, Rödingfilé med vitvinsbrässerad fänkål, dragonskum och regnbågsrom, samt Chokladmousse med glass.

Söndag

Träning: 1 person kör 1 pass, 1 person kör 1/2 pass. 2 personer städar stugan. Lunch Rödspätta, potatis med två olika såser.

Nu återstår att se om detta träningsläger kommer att hjälpa team Tränings Åsa att den 1 mars ta sig i mål på Vasastafetten.

Summeringen som en av deltagarna gjorde var ”Skidåkning är en härlig aktivitet!” Något jag tror att vi alla var överens om.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Träningsläger med fokus på teknik

wpid-DSC_0377.jpgSka man åka Vasaloppet krävs väldigt mycket träning. Eftersom det inte är så snösäkert i Stockholmsområdet, bestämde jag mig för åka till Grönklitt och köra stenhårt i fyra dagar. Tyvärr åkte jag på halsfluss, vilket begränsade mina möjligheter att träna. Om det inte går att nöta mil får man väl nöta teknik som inte är lika påfrestande för kroppen. Idag tog jag dessutom en skidlektion, vilket var mycket nyttigt och värdefullt. En timmes teknikträning med en expert som fokuserade på att min skidteknik skulle bli bättre gav nog mer än om jag skulle skidat tre mil på egen hand i skogen. Jag börjar mer och mer inse att längdskidåkning handlar om teknik. Idag fick jag äntligen till dubbelstakning med frånskjut. Men jag kallar nu mera den växel/tekniken ”dubbelgung med glid”. Jag har fått många värdefulla tips som jag nu ska nöta in. Det viktigaste jag måste tänka på är att inte stressa utan ta det lugnt och ta ut hela rörelsen oavsett vilken växel jag använder mig av. När jag får till det glider jag dubbelt så bra och då är saken biff. Glida dubbelt så mycket som när jag åkte HalvVasan gör att jag med samma kraft kan åka dubbet så långt d.v.s. hela Vasaloppet. Det var också roligt för jag fick mycket beröm för min fina balans och goda styrka. Den kommer jag att ha mycket nytta av i min skidåkning.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Pest eller Kolera…

forkylning_stor_59650710Vilket är värst att snön regnat bort här hemma eller att jag planerat in ett skidträningsläger och fått streptokocker i halsen.

Här om dagen såg jag hur snön centimeter för centimeter regnade bort och skidorna fick stå kvar i garaget och joggingskorna åkte fram. Jag tröstade mig då med att jag snart skulle få åka till Grönkitt och träna skidor flera timmar om dagen. Så när det är dags att packa står jag inte ut med det halsonda och åker till doktorn som konstaterar att jag har bakteriell halsfluss och måste äta Kåvepening i 10 dagar. Jag börjar inse att jag kommer att bli blåst på min skidträning.

Läkaren jag var hos sa dock att jag kunde träna bara jag inte hade feber, vilket jag i och för sig inte har. Han menade att det är allmäntillståndet som får avgöra om det blir träning eller inte. Men alla andra varnar mig för hjärtmuskelinflammation och andra hemskheter. Suck!!!

Nå ja det är väl en prövning att se de andra i team TräningsÅsa åka skidor medan infektionen läker ut.

 

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tillbakablick på träningsåret 2012

Nu börjar året lida mot sitt slut och det är dags att för TräningsÅsa att summera året som gått. Spontant skulle jag nog säga att det var mitt roligaste träningsår någonsin och jag känner verkligen att jag mår bra av träningen och att den ger resultat. Frågan är om det är kroppen eller knoppen som blivit starkast? Det är faktiskt inte bara ben och armar som blivit starkare, även huvudet har stärkts av den kunskap jag fått om träning och om  hur kroppen fungerar. Den mentala styrkan har också prövats och stärkts.
Jag skulle kunna summera mina medaljer, plaketter och diplom från årets motionsloppwpid-DSC_0373.jpg  men tävling är trots allt inte det viktigaste i TräningsÅsas liv. Av de 245 träningspassen jag genomfört under året har endast ett fåtal varit tävling, de flesta har varit vardagligt slit på cykel, skidor eller på gymmet. Det kanske låter trist men det är precis så det ska vara för TräningsÅsa som älskar att träna. Jag har fina träningsminnen från exempelvis tretimmars spinningen i mars, de tunga marklyften på gymmet, och svettig badminton i en överhettad hall i Chiang Mai. Tävlingarna har dock varit en bra motivationsfaktor för själva träningen. Varför skulle jag annars kliva upp kl 06.00 en lördagsmorgon för att köra 7 mil enkel resa för att få åka skidor på en 600 meter lång snösträng, eller springa 18 km i ösregn istället för att mysa i TVsoffan. Men det är klart att jag med glädje kan se tillbaka på och känna den euforiska känslan jag hade när jag gled in i mål efter HalvVasan, stelfrusen trampade in i mål och krossade alla tidsgränser jag drömt om på HalvVättern eller under hösten fick uppleva drömmen om att springa en Halvmara och sedan klara milen på 50 minuter. Jag är både glad, nöjd och stolt över mig själv och mina prestationer.

Till stor hjälp har alla mina träningskompisar varit. Ni har hjälpt mig att pressa mig lite längre. Utan arbetskompisarna hade Burpees och de snabba fötterna på fredagsträningen inte ökat i intensitet de sista sekunderna. Ni har varit många på CrossTraningen som fått mig att ta i och krama ur de sista svettdropparna ur min kropp. Jag uppskattar också den underbara sparring jag fått på Boxen.

Jag har haft flera träningsmål under året, några av dem gav jag som nyårslöften och nu är det dags att avslöja hur det har gått.
Mina träningsmål 2012:
1. Avsluta halvklassikern genom att köra HalvVasan i februari                                MC900072629[1] Klarat
2. Cykla halvvättern på under 5 timmar i juni                                                               MC900072629[1] Klarat
3. Prova minst en ny klass på mitt träningsställe                                                          MC900072629[1] Klarat
Styrka: 100 armhävningar, 2 chins och ökad styrka på baksidan av kroppen.     MC900072629[1] Delvis ( Armhävningarna men inte chins )
Kondition: Springa I Formloppet (10km) 3 minuter snabbare än året innan. Sänka VO2 max med 2 enheter.                                                                                                                MC900072629[1] Delvis  ( VO2 max ok, men I formloppet missade jag, men tog igen det på Hässelbyloppet )
Rörlighet: Stå med benen i kors och lägga ner handflatorna i marken. Öka rörligheten i axlarna.                                                                                                                                    MC900072629[1] Klarat
Blogg: Inte göra fler blogginlägg än träningspass under 2012.                                MC900072629[1] Klarat

Det har blivit många träningspass under året och jag har ligger på ett snitt på 4,7 gånger i veckan. Men det är inte antalet pass som är det viktiga det är kvaliteten och variationen i träningen. För mig är inte mängden i sig det viktigaset, men det har den varit för min mamma. Hon är den som tränat mest av oss alla under året. Från mitten av februari har hon tränat varje dag för att kunna komma tillbaka efter den stroke som hon fick. Jag beundrar dig mamma för din envishet och kämparvilja.MM900356605[1]

Nu har jag några timmar till på mig att funder ut vilka nyårslöften och träningsmål TräningsÅsa kommer att ha under 2013. Till slut vill jag Tack alla läsare för era hejarop och jag hoppas att bloggen även gett er ny kunskap och inspiration i er träningsvardag.

Ett Gott Nytt Friskt Träningsår önksar jag er alla!

fyrvereri

Publicerat i Motivation, Träning | Märkt | Lämna en kommentar

Vinterträning

image

När vinter kommer lägger många mycket riktigt löparskorna på hyllan. Det är klokt med tanke på hur lätt det är att halka på isen och slinta till i snömodden.

Förra vintern försökt springa med broddar som är gjorde för löpning, men jag tyckte att det klämde över foten och efter varje löptur fick jag ont i benen på ett konstigt sätt. När årets första vinterlöpning var avklarad gjorde det ont på precis samma diffusa sätt, så jag bestämde mig för att aldrig mer springa med broddar. Dock var det inte det enda beslut jag fattade den kvällen, jag bestämde mig också för att köpa ett par vinterlöparskor med inbyggda dubbar.

I måndags blev det så äntligen en premiärtur med mina nya vinterlöparskor. De var helt fantastiskt att springa på snön med så bra fäste. Det gick verkligen att trycka ifrån. Så måndagens intervallpass blev verkligen en konditionshöjare.

Jag valde ett par Icebugs Hero L-BUGrip skor. Icebug är ett svenskt företag som sedan 2001 utmanat de stora skotillverkarna. Grundarna av företaget startade för att de var frustrerade över att de tvingades välja mellan halka och avstå från det de tyckte bäst om av allt –nämligen att springa. Tack var deras kreativitet behöver varken de eller vi välja, för nu finns det bra skor på marknaden som gör att vi kan fortsätta utöva träning utomhus året om.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Plankan

När jag var liten såg jag en brittisk komedifilm- Plankan, som handlar om två byggnadsarbetare som upptäcker att en planka fattas till det golvet som de ska lägga. De bestämmer sig då för att ge sig ut och köpa en planka. De råkar ut för alla möjliga och omöjliga dråpliga händelser på sin väg tillbaka med plankan. Denna film har jag sett hur många gånger som helst och tycker att den är lika rolig varje gång.
Plankan är också en bålstabilitetsövning som kan ge alla möjliga små magmuskelfibrer en bra träning. Precis som jag kan se filmen hur många gånger som helst kan man träna plankan hur många gånger som helst för det finns många sätt att variera den på. I plankanplankanövningar tränar man framför allt raka och sneda magmusklerna, samt höftböjaren. Men även framsida lår, övre delen av ryggen samt bröstet får bra träning.
Grundpositionen för plankan är att ligg på underarmarna och stå på tårna. Se till att kroppen är rak som en planka. I denna position skall man kunna vara stabil, dvs. stå kvar om någon putter på en.
För att övningen ska bli bra och att bålen tränas utan att du ont i ryggen bör du tänka på att inte svanka, utan att spänna de inre magmusklerna. Tänk också på att inte sjunka ner med den övre delen av ryggen, utan pressa upp med hjälp av skulderbladsmuskulatur och de breda ryggmusklerna.
Tidningen Iform har en rolig adventskalender där varje lucka visar en variant av plankan. Gå in på länken och kolla in 24 olika sätt att göra plankan. http://iform.se/jul/i-forms-julkalender-2012-24-plankor

wpid-IMAG0211.jpg

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Härlig träningsvecka

wpid-DSC_0359.jpgDet har varit en härlig träningsvecka med fokus på skidor. När snön kom ökade motivationen att träna och jag ska verkligen ge skidåkningen en chans denna vinter.

Började veckan med njutningsfulls skidåkning i solen på Vaxmyraängar i Väsby. Det var underbart att få träna ute igen och njuta av solen och de 10 minusgraderna. Det blev en fin start på en ganska stressig och pressad vecka, som kom att bjuda på sjuka barn och en ökad arbetsbörda på jobbet.

Onsdagen blev det traditionsenligt Cross Training på Sats. Med bra sparring av vännerna så tog jag i lite extra och kände mig starkare än på länge. Denna träning ger mig både styrka och kondition som jag så väl kommer att behöva i vinter.

Fredag bjöd på stationsträning med extra mycket fokus på armar. Vad sägs om att göra en armhävning på 45 sekunder… då får musklerna jobbar och darrar en del på väg upp efter 22,5 sekund. Marklyft är en bra basövning i min styrketräning och dagens lyft gav mig kännbar träningsvärk i baksida lår. Tro bara inte att det hindrade mig från veckans andra skidpass.

Lördagmorgon, medan det fortfarande var minusgrader, gned jag runt i Runbyskogarna wpid-DSC_0363.jpgoch lyckades få ihop 18,5 km. Mycket stakträning men även teknikträning upp och ner för backar. Vinden friskade i ordentligt och jag såg det bara som en bra träning om det skulle blås på myrarna mellan Sälen och Mora. Detta pass gav mig mycket som jag ska ta med under resten av säsongen.

Planen var sedan att på söndagen köra ett dubbelpass. Löpning med backintervaller för att stärka konditionen på morgonen och sedan ett styrkepass på kvällen. Planen reviderades och jag tog sovmorgon och gav istället allt på gymmet. Målet var tydligt ”Styrketräning i syfte att bli en bättre skidåkare”. Det betyder att triceps (baksida arm)  och mage får jobba. Vad sägs om dipps med extra vikter (15 kg) på magen. Åh jag bara älskar att ta i…men jag kommer väl att beklaga mig över träningsvärken i morgon men det är det värt.

Kan summer en bra träningsvecka och nu börjar det kännas att skidsäsongen är igång och att det är det som gäller några månader framöver.

Publicerat i Träning | Märkt | Lämna en kommentar